Igår, måndag, skulle temperaturen sjunka något på Lasithi-platån och det fanns lite vind i prognosen så jag tänkte att nu smäller det! Steg upp tidigt, kom iväg 6:30 och började vandra vid 8. Äntligen! Det var sju veckor och två dagar se’n mitt knä rasade på en vandring. Som jag har längtat upp i bergen och ut i naturen!
Fortsätt läsaEtikettarkiv: kapell
Nyhetsrapport 1:2026 – turism
Nu är vi inne i första veckan i Apokries som inleder den långa färden fram till påsk – läs här
Jag skrev i ett inlägg att jag samlat på mig ganska många länkar angående turism. Jag frågade om läsare önskade så många artikellänkar som möjligt eller att jag skulle välja ut några stycken och skriva lite mer om varje. Det blev få svar och dött lopp. Så jag blandar och ger, subjektivt som vanligt.
Premiär!
Nya året hälsades med stort fyrverkeri 18:30 på stora torget, 19:30 ett annat fyrverkeri och vid midnatt flera fyrverkeri från de som fattat galoppen. Till de tidiga fyrverkeriernas försvar ska sägas att det i alla fall var mörkt. Det är inte ovanligt med raketer vid bröllop och andra festligheter. I dagsljus. Man kan ju säga att det ger dålig valuta för pengarna när det vackraste inte syns.
Fortsätt läsaRethymno 4 dagar – i sta’n (2:3)
Två dagar – vad ska de fyllas med? Strosa, fika och äta givetvis, men därutöver? Idé: varför inte köra konst i olika skepnader! Det finns kyrkor jag ännu inte besökt. Gallerier och museum måste också få besök. Och jag upptäckte att Arts Festival startade under veckan. Perfekt!
Fortsätt läsaRethymno 4 dagar – vägen dit (1:3)
Så var det dags för mitt numera årliga besök i Rethymno! För att inte fastna i ”same procedure as last year” så bestämde jag mig för några nyheter. Fast även några gamla rutiner fick plats…för säkerhets skull liksom. Man behöver ju inte vända uppochner på allt eller bli löjligt övermodig, eller hur!?
Fortsätt läsaUt och slira runt
Efter ungefär två veckors ostadigt väder kom jag ut på vandring! Under perioden har vi haft några soliga dagar i sta’n, men det har regnat ganska mycket uppe i bergen. Så vind, skurar, åska där uppe har gjort att jag fått lugna mig, men i onsdags var det klarblå himmel med några molnslöjor uppe i Dikti-bergen!
Fortsätt läsaSista chansen på en veckas tid
Det känns som att sitta i en väntsal! Vi har en massiv värmebölja (utlovade temperaturer över 30 gr) på väg med ”subtropisk” luft (betyder väl förfärlig luftfuktighet) samtidigt som Sahara-damm i läskigt koncentrerad mängd ska skölja över oss. Inte första gången det blir värmebölja i maj under de 10 år jag bott här, men denna verkar kraftigare och varar ungefär en vecka!
Fortsätt läsaUpp och ner – en ganska vanlig vecka
Tillvaron bjuder på både glädje och sorg (i mitt fall ilska denna vecka). Livet liknar en berg- och dalbana och ibland är det kort mellan topp och dal.
Fortsätt läsaVäldigt fin vandringsdag – följ med!
Idag firar katolska och ortodoxa kyrkorna Jungfru Marias tempelgång (mer om Maria i blogginlägget I dess tider) då hon sattes i templet vid 5 års ålder av sina föräldrar Anna och Joakim. Där stannade hon tills hon trolovades med Josef. I den ortodoxa kyrkan är det en av årets 12 stora högtider.
Fortsätt läsaTänt var det här
Välj ett foto som jag ska blogga om! Mer information sist i PS. Inläggen i denna serie finns samlade under ”Teman” uppe i menyraden som ”Tankar kring ett foto”.
Rodanthi Ojalainen valde detta fotot:
Fortsätt läsa