Etikettarkiv: biltur

Publik, värme, festivalsperiod, pris och utbud

I söndags drog påve Leo 1,2 miljoner människor på ett torg i Madrid för en mässa. Jag var samma dag i en by som statist i en videoinspelning. Inga jämförelser, bara ett konstaterande av Leos och mina söndagsaktiviteter. Mycket väntande var det – både på torget och i byn. På torget var det direktleverans medan vi som var i byn får vänta på att se videon när den är redigerad, klippt, monterad och synkad.
Nyfiken på tidigare alster? De spelar in en video varje sommar och här kan du se tidigare videos:
https://www.youtube.com/watch?v=sEJzkkIAkCM&list=PLqJHIQ8WKWC12GtJbtDtBm6yM64vNMUjv

Fortsätt läsa

Då är det dags igen!

Det där med skifte av år tycker jag är både sorgligt och spännande. Sorgligt att lämna det gamla, invanda, trygga. Spännande med det nya, ett oskrivet blad som man själv och livet kan fylla. Det är också en möjlighet att stanna upp och reflektera en stund. Något vi borde göra oftare och inte bara springa. Vem vet vad vi missar i farten? Och vem eller vad är det vi springer ifrån?

Fortsätt läsa

Ljuvliga dagar på en av världens vackraste platser

Som jag skrev i förra blogginlägget blir det från och till intensiva perioder då det ”klumpar” sig. Och jag fortsatte: ”Det är väldigt roligt! Jag får träffa en mängd olika och trevliga människor och får visa upp min del av den här vackra ön. Och Ierapetra – Kretas fjärde stad som skiljer sig på flera sätt från de andra kustorterna på Kreta.” Och om jag går lite längre tillbaka så har det också varit givande och fina bilturer. Stadspromenaderna slussar snabbt in människor i sta’n och jag får möjlighet att ge nå’t tillbaka till fina Ierapetra.

Fortsätt läsa

Baksmälledags

Varje år är det samma sak: efter årets varmaste (för att inte säga hetaste) månaderna kommer baksmällan. Se’n ifjol är det dessutom inte två månader utan tre månader. Det sliter. Det tröttar. Det dränerar. Det gick dock lite bättre i år eftersom jag fick en paus när jag var i Skåne.

Fortsätt läsa

Hoppsan, planeringen sprack! Och lite aktivitetsinformation.

Idag (tisdag) gav jag mig ut på vandring nummer två här i starten av den nya vandringssäsongen som jag skrev om här. Planen var att jag skulle inspektera en delsträcka som jag vandrat en gång tidigare för att eventuellt knyta ihop den med en vandring. Och jag skulle vandra en ny delsträcka för att se vad den kunde användas till.
Men det blir inte alltid som man planerat!

Fortsätt läsa

Minisem: Rethymno – vägen hem (inlägg 4:4)

Då kom dagen för hemresa! Jag hade gärna stannat några dagar till, finns så mycket i området att upptäcka och jag har lite kvar i sta’n. Aldrig fel heller med en extra strosadag. Men tyvärr. Som en klok person sa en gång: man ska inte hinna allt för man ska ha en anledning att återvända!

Fortsätt läsa

Minisemester: Rethymno – biltur till sydväst (inlägg 2:4)

Givetvis vill jag ut och se mig om, men vart ska jag köra? I mars var jag i Eleutherna och Arkadi, i september i Eleutherna så jag ville på andra hållet. Men var? Kände mig villrådig och oinspirerad så jag tog hjälp av Rethymno Guide. Gick in på deras ”Cycling Tours” och valde en som såg bra ut. Kontrollerade på Google Maps i satellit-läge att den gick att köra med bil. Visserligen var jag i Roustika och källorna vid Argiroupolis för fem år se’n, men det skadar inte att återupptäcka!
Och det skulle visa sig att jag också fick en överraskning.

Fortsätt läsa

Svensk tideräkning: vecka 38

Jag har ännu inte stött på någon från nå’t land eller varit i nå’t land som anger datum i veckonummer mer än svenskar och Sverige. När jag jobbade med invandrare fick de ofta tänka efter en stund eller öppna en kalender för att konstatera vilka datum ett veckonummer handlade om, men de kom ganska snabbt in i våra speciella tidsangivelser.
Så vad har en svenska på Kreta upplevt under den svenska vecka 38, dvs 16-22 september?

Fortsätt läsa

En britt och en svensk möter en spanjor på Kreta

Ibland bara måste man fånga tillfällen som är så speciella och ovanliga att de absolut inte kommer tillbaka. Utställningen av 62 Picasso-objekt från hans dotter Palomas privata samling är ett så’nt tillfälle. Det är fina Eleutherna-muséet som bjuder på utställningen. Bara ett problem: jag bor i Ierapetra och Eleutherna ligger på andra sidan Psiloritis, inte långt från Rethymno. Långt iväg på denna stora ö, men som sagt: tillfället kommer inte tillbaka.

Fortsätt läsa

Boktips 5:2024

Idag blir det boktips utan bilder på bokomslag. Min energi är låg och den blev inte högre när det kom meddelande om att en värmebölja med temperaturer kring 40 grader är på väg. Mitt i högsommaren som är varm så det räcker!
Nu har vi i alla fall passerat halva juli så nu räknar jag kallt (ha, ha) med att temperaturen sjunker i och med att högsommaren tar slut i månadsskiftet aug-sept. Gör den inte det så….ja, jag vet inte vad jag gör.

Fortsätt läsa