Inget ovanligt med värmebölja i juni och jag trodde denna skulle pågå några dagar, men den sträcker sig in i nästa vecka också. Så har vi fått juli-väder redan i juni? Låt oss hoppas inte för oroliga tankar börjar snurra: hur blir då juli och augusti?! Du som följt bloggen ett tag vet att min absoluta sämsta tid på året här på Kreta är högsommaren, dvs ungefär 10 veckor som sträcker sig över juli och augusti. Det är en passiv och inaktiv period då man varken kan eller ska göra alltför mycket. Jag må ha svårt för att fatta ibland, men jag är inte intelligensbefriad. Således förstår jag att fysisk aktivitet när temperaturen går över 30 gr är en stor påfrestning för kroppen, särskilt för hjärta och hjärna. Alltså vandringsuppehåll. Inte kul. Inte kul alls. Håller med Bengt Sändh:
Fortsätt läsaEtikettarkiv: biltur
Lite allt möjligt, bl a prisuppgift
Så går Påskveckan/Vita veckan mot sitt slut och skolorna öppnar igen på måndag efter två veckors påsklov. Det har varit en vecka som sprungit iväg så bara ett blogginlägg. Ibland känns det som om tiden och jag är i otakt.
Fortsätt läsaHemflytt, omelett, vandring, OS-flamma – busy vecka
Förra veckan inget blogginlägg. Ibland finns det liksom inte ro och tid att sätta sig och skriva. Jag försöker lägga ut två inlägg i veckan, men ”även solen har sina fläckar” som det heter.
Fortsätt läsaLiten, fin bytur och semesterdags
Det finns ”kända” byar och platser att besöka och alltför ofta är det så att vägen dit och tillbaka kan vara lång så det blir bara korta stopp. I torsdags var vi två stycken som gav oss ut på en mer spontan tur. På tidigare biltur hade vi sett en skylt som lät spännande och en liten by vid foten av ett berg som såg lockande ut, men vi hade då en bit att köra till den dagens mål. Vi sparade dessa två till senare och i torsdags var det dags!
Fortsätt läsaMycket elände men inte bara
I fredags var jag ute på biltur med en kund. Det är så roligt att få visa runt på den här vackra delen av Kreta och göra stopp vid olika sevärdheter. Kunden i fredags var en riktig natur- och landskapsnjutare och det gör det extra roligt eftersom jag är som jag är.
Fortsätt läsaVäder, planering, val och elände
Åskan går och det regnar lite lätt denna tisdagseftermiddag. Skönt! Vi har haft varma dagar, men all värme är inte skön. Förmiddagarna har varit klibbiga, så ock idag. Åskan rensar upp och luften blir friskare.
Fortsätt läsaArbete och en pärla
Tid är ett märkligt fenomen! Ibland känns den långsam, ibland går den i en rasande fart. Den senaste tiden har bara rullat på och när jag tittar i kalendern är nästa vecka ganska ok och därefter blir det en himla fart. Bara att åka med! Snart sitter man där igen och gnäller över att tiden går långsamt och är trist när man vill att det ”ska hända” nå’t.
Fortsätt läsaNu börjar det hända saker
Ierapetra är Europas sydligaste stad och kallas Libyska havets brud. Den ligger i ett område med eget mikroklimat vilket ger högst medeltemperatur i Grekland. Huvudnäringen för de flesta orter och kommuner på Kreta är turism, men i Ierapetra är det jordbruk i form av växthusodling. Här finns stränder, hotell/lägenheter/rum, tavernor, sevärdheter, fina byar, berg, natur, biluthyrning, dykarklubb osv – kort sagt samma utbud som ön i övrigt.
Jag och Panda tog en tur igår och en stad kan knappast ligga vackrare:
Får jag låna dig ett ögonblick?
Pandemin så här långt slog och slår hårt på flera branscher och sektorer, bl a turismen. För oss som är beroende av att människor reser var 2020 och 2021 tuffa. I takt med att pandemin lugnar ner sig så rör det på sig mer nu 2022, men det är en bit kvar. Kriget i Ukraina, som fört med sig prisstegringar och annat, är ytterligare ett problem som vi inte vet hur länge det kommer att vara, hur hårt det kommer att slå framöver eller ser slutet på. Resebolag har strukit resmål och satsat bara på de mest ”kända” för att ta igen förluster under de senaste två åren.
Fortsätt läsaChockerande och omskakad tillvaro
I onsdags planerade jag en vandring dagen efter. Skulle jag köra långt upp i bergen och vandra i lilla skogen eller upp till en närliggande by där jag kan vandra upp till en liten, liten odlingsplatå? Svåra val man ställs inför i livet! Jag såg verkligen fram emot dagen och gjorde några förberedelser. Resten kunde jag fixa på kvällen.
Fortsätt läsa