Här sitter jag i utegångsförbudets sista skälvande stund och det slår mig att jag missat en årsdag! Så slött blir det på hjärnkontoret när tillvaron är repetitiv och inskränkt. Den 28 april 2014 landade jag i Iraklio med två resväskor. Två paket var på väg med posten, bostadsrättslägenheten i Lund såld, bohaget borta utom 8 lådor och en fåtölj i magasin. Och jag Fortsätt läsa
Etikettarkiv: resa
Senaste nytt, påsk, resa och trötter
Mitt planerade blogginlägg med boktips blir uppskjutet gång på gång. Om inget nytt inträffar de närmaste dagarna så hoppas jag kunna lägga ut det i slutet av veckan. Boktips Grekland, som du hittar under meny TTT-Tips Till Turist, är uppdaterat med Hislops senaste bok.
Tiden med utegångsförbud då dagarna är likadana har börjat få mig vill på vilken veckodag det är, men jag tror att det är tisdag idag. Hela dagen. Det där med dygnsrytm har jag tyvärr halkat Fortsätt läsa
Så kom det – utegångsförbudet
Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här inlägget, kanske för att reda ut mina tankar. Så ha tålamod, det här kan bli rörigt och i värsta fall helt ointressant.
Allra först vill jag skicka mandelblom och hälsning från mig och det kretensiska biet till alla snälla och uppmuntrande kommentarer Fortsätt läsa
Några tankar kring virus och att resa
Jag hade bestämt att inget virus och ingen gränskonflikt i bloggen, men det är givetvis svårt att undvika. Idag hade jag tänkt skriva ett annat inlägg, men det blir om SARS-CoV-2 så har vi det ur världen. Kanske kommer kommentarer i andra inlägg, men i detta ska det få grassera (!) fritt och ensamt. Anledningarna till att jag inte tänkte skriva om viruset var flera, bl a så figurerar det Fortsätt läsa
Köldknäpp och en riktig velpotta

Riktigt så här illa är det inte…än!
Köldknäpp
Igår kom en köldknäpp! Vi har haft fina dagar, men vintern är ju inte slut än. I morse var det drygt 6 grader vilket vid halv elva-tiden stigit till fantastiska 7,7 grader! Snön ligger längre ner än vanligt på sluttningarna på Dikti-massivet och i Thripti-bergen är det inte endast högsta toppen som fått snö. Så Fortsätt läsa
Hemma igen! Och en dag i Köpenhamn.
Så är Skåne-besöket slut och jag är hemma i Ierapetra igen. Måste nämna chocken jag fick vid ankomst till Kastrup – julgranar! Sjunde (7) november!!
En stökig flight hem från Kastrup till Aten som inte var den vanligen lugna reguljära sorten utan ett gäng onyktra finländare höll låda. Högljutt. Och som grädde på moset försening pga hård vind så flighten till Iraklio hade avgått. Alla 12 som skulle vidare lyckades komma med en senare flight Fortsätt läsa
Hemma igen trots egenstrul
Härliga dagar i Skåne! Musikafton, utställningar, träffa vänner och familj och mor, god mat, gott vin, perfekt temperatur, vandring i vackra Skåne, vinst i minigolf och mer därtill. Så i onsdags, den 24 juli, var det dags att styra hemåt till Ierapetra. Jag fick en idé att checka in via nätet så borde det gå smidigare på Kastrup. Brukar inte göra det så kanske det fanns en aning… Hur Fortsätt läsa
Rom: praktikaliteter och intryck (del 1:3)
Den eviga staden levererade! Den som är museum och stad på samma gång. Olika tidsperioder i en levande och modern stad. Rom är som ett överdådigt smörgåsbord utan slut. De flesta av de mest kända sevärdheterna har jag besökt vid tidigare tillfällen. Nu var det dags att tränga längre in och ner i sta’n!
Under förberedelserna tappade jag nästan sugen när jag letade boende. Jag ville bo i Fortsätt läsa
Våren tuffar vidare
I söndags var det riktigt vårväder! Ovanligt mycket folk som inte kunde stå emot att ta en promenad, några hade varit i kyrkan. Och ”mina” gubbar på mitt frukostställe diskuterade livligt och spelade tavli som vanligt. Inte kunde man vara inomhus en så’n dag så jag och Panda tog kustvägen upp till Agios Nikolaos. Havet är aldrig så vackert som i mars då det de flesta dagar har en djup, mättad blå nyans som inte liknar något annat. Jag antar att den kommer av Fortsätt läsa
På resande fot
Det är ju viktigt i den digitala världen att redovisa position så här sitter jag på Atens flygplats på väg norrut. Där väntar dagar med familj och vänner, julmat och julmarknader, läkarbesök och annat ”passa på”. Jag tycker om att resa, men flygplatser är förbaskat tråkiga. Människor är alltid intressanta och roliga att betrakta, stämningen är full av löften och ständig rörelse, men i övrigt hade jag gärna bara passerat igenom snabbt och enkelt. Fortsätt läsa
