Etikettarkiv: Ierapetra

Helgen, bokning, virus och vaccin

Helgen som gick var ljuvlig! Fin naturbiltur på lördagen på östra Kreta. Vi funderade bl a över var de människor som påstår att östra Kreta är som en öken, utan grönska, har varit. Kanske de kört längs kusten i augusti. Min planerade vandring på söndagen gick om intet pga vädret, men det blev en annan vandring istället med sällskap.

Fortsätt läsa

Å så gudagott att vara – även om underbart är kort!

I onsdagskväll fick vi alltså besked om två lättnader varav den ena är att vi kan använda kod 6 ”training” i vårt län, dvs vi kan köra iväg. Men bara på helgerna. Så hur blev då helgen?

Fortsätt läsa

Helg, virus och lite annat

Då är det påsk! I alla fall i några delar av världen. Vi i den ortodoxa sfären får vänta en månad och i flera delar firas ingen påsk alls. Förutom att vi alla är människor oavsett var vi befinner oss så är det för tillfället en sak som inte bryr sig om statsgränser, religioner, traditioner, kulturer – coronan. Den drar fram helt respektlöst, styr och ställer.

Fortsätt läsa

Jo tack, det är bra – trots allt

Igår var det ”Clean Monday” som är första dagen i ”stora fastan” (det finns flera fasteperioder) som leder fram till påsken. På Clean Monday samlas man och äter flera smårätter utan kött. Det är ett dignande bord med flera läckerheter från havet. Den som sedan orkar flyger drake. Ifjol avnjöt jag ”Clean Monday” (3 mars) på favorittavernan i Sitia: Fegaropsaro. Det vattnas i Fortsätt läsa

Nyhetsbulletin – mest om virus och vaccin

Ett inlägg med en blandning av glädje och tråkigheter, personliga nyheter och allmänna nyheter, dock mest om pandemin.

Nu är det dagar som inbjuder till reflektion. Tänk, i torsdags var det ett år sedan WHO klassade coronasmittan som en pandemi. Och på årsdagen fick jag min första vaccindos – kan det bli mer Fortsätt läsa

Ett tungt steg – bakåt

Blogginlägg ska vara roliga eller intressanta eller upplyftande eller spirituella eller underhållande eller nå’t annat positivt. Eller alltihop. Det är inte detta inlägget. För att bespara dig det värsta så skrev jag det inte i onsdagskväll när jag var förbannad eller igår när jag ”bara” var arg utan idag när jag landat i irritation och sorgsenhet. Så om du tycker det låter jobbigt: sluta läsa här och gör nå’t annat. Fortsätt läsa

Smultronställen

Enligt Svensk ordbok har smultronställe tre betydelser:
1. en plats där det växer smultron
2. en film av Ingmar Bergman
3. bildligt uttryck om ”en sär­skilt an­genäm plats eller tids­period; med tanke på upp­levelser av lycka, glädje, stor trivsel o dyl”
Enligt Wikipedia har betydelse nr 3 använts sedan förra sekelskiftet (alltså slutet av 1800-början av 1900).
Fortsätt läsa

Lite om väder

Idag skiner solen, vinden har lagt sig, det är kallt. Med andra ord har ovädret Medea dragit vidare. Hon drog in över Kreta i måndags och kulmen hos oss i sydost var natten till igår och förmiddagen igår. Under eftermiddagen märktes det att det lugnade ner sig. Så tre dygn med regn, snö, hagel, åska, snöplogning, dödsfall, försvunna personer, snökedjor, fartyg i hamn Fortsätt läsa

Virus, vaccin, resa – läget just nu

Under pandemin har jag försökt hålla bloggen så virusfri som möjligt. Aktuell statistik finns på sidor på nätet som ständigt uppdateras, senaste nytt i nättidningar. Den senaste tiden har dock varit så rörig att jag behöver reda ut och sammanställa för min egen skull. Det slog mig att jag kanske skulle göra det här i bloggen eftersom jag på sociala medier ser alltfler som funderar på Fortsätt läsa