Premiär!

Drygt halv sex lämnade jag hemmet och steg ut i en mycket mörk stad. På himlavalvet några stjärnor och en tunn, skarp månskära. Sopbilen, några fiskare på ett fik, ett par tidiga jobbare och en härlig vind var allt som rörde sig. Jag ville dansa fram, hoppa upp i luften, skrika högt: NU BÖRJAR VANDRINGSSÄSONGEN!

Förståndiga jag började alltså tidigt och det var med tanke på värmen. Den vandring jag valt Fortsätt läsa

Jippi, vi klarade det!

Högtrycket, alltså. ”Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!”. Nå’t i den stilen utbrister nå’n i den tecknade filmen om Robin Hood. Det kändes så i morse fast ”skatteåterbäringen” får bytas ut mot ”normalväder”.

Så har högtrycket dragit vidare eller upplösts eller vad det nu har gjort. En het helg med otroligt lite sömn är till ända. Sömnlösheten och hettan gav ett berusat tillstånd som pendlade mellan Fortsätt läsa

Kämpa för varenda unge!

Jag är knuten till UNICEF:s ”Bloggare för varenda unge”. Ett bra sätt att nå ut med information samtidigt som fler är aktiva och medvetna.

UNICEF går nu ut med kampanjer för att dels få in pengar för att hjälpa i det akutläge som råder, dels få in namnunderskrifter för att trycka på. Fortsätt läsa

En lördag i september

Vaknar medan det fortfarande är mörkt. Det är tyst. Kvarteret sover. Ljuset kommer långsamt, detaljerna i rummet blir tydligare och tydligare. Efter en stund hörs skriket från en arg eller rädd katt. Strax därefter börjar en duva med sitt karakteristiska ljud. Så försvinner jag bort i lite slummer i tystnaden.

Väcks till liv av ett hackande ljud. Antagligen knackar någon ner puts, det pågår lite renoveringar Fortsätt läsa

Rea, vapen och ännu mer värme

Jag vet att jag börjar bli tjatig om värmen, men vad sägs om 40 grader middagstid och eftermiddag i 3-4 dagar? Ett rejält högtryck kommer in över Grekland och delar av Turkiet (bildspel finns här). Vi står inför ett veckoslut som kommer att bli förfärligt men som ska mattas av på måndag kväll. Troligen. Nu kommer det bara att handla om att dra sig runt. Gärna så lite Fortsätt läsa

Beresta gubbar och andra filurer

Idag har de senaste (vågar inte skriva ”sista”…) fikonen fått nytt hem. Bra, så de tas tillvara.

Ungefär en vecka bakåt har det varit mycket ringande i kyrkklockor och gudstjänster. I morse lät det nästan som en välregisserad orkester när kyrkklockorna avlöste varandra. Det enda skälet till denna aktivitet som jag kan hitta är att det ortodoxa kyrkoåret slutade igår och det nya Fortsätt läsa

Från mig till dig

Idag ska du få en gåva av mig. Det är en bok. Jag har precis läst ut den igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Det är en vacker bok om sorg, glädje, vänskap, saknad, längtan. Om att komma till avslut vilket kan betyda att inse saker om sig själv men att ändå sluta fred med sig själv. Boken går inte att sträckläsa utan den måste läggas åt sidan då och då. Den berör dels genom kloka ord och livsöden som måste få ta tid att smälta. Dels genom att sätta igång egna Fortsätt läsa

Lite snurrigt i dammet

I veckan frågade en person som jag känt i många år om jag verkligen bor här nere nu hela tiden. Jo, det kunde jag inte neka till. Och se’n sa han: ”Don’t you ever go to Sweden? For holidays?” Då snurrade min hjärna två varv. Ett så’nt där ögonblick då alla begrepp vänds upp och ner. Det är många år se’n jag förknippade Kreta med semester, ön har länge betytt så mycket mer för mig. Det blev ett ögonblick då jag hann ikapp mig själv och kände glädje över att Fortsätt läsa

Nu fick jag fikon! Igen.

Haft möte med min mentor idag som tyckte att det går bra så jag borde ta lite ledigt. Jag har nämligen en ganska hård chef som driver på, men även hon insåg att det är dags att gömma alla listor med ”kom ihåg”, ”att göra” osv. Så jag har startat min helg, men tänker skriva några rader innan jag försvinner in i dimman.

Blåsten börjar lägga sig, känns skönt att ha fått andas och sova ordentligt i en vecka. Fortsätt läsa