Etikettarkiv: Ierapetra

Boktips 2:2023

Haft en period då jag inte läst så mycket, i alla fall inte skönlitteratur. Jag är igång med facklitteratur och det är ett bra tag se’n sist. Ett helt annat sätt att läsa, men väldigt givande. Några böcker har det blivit och här kommer de!
Tidigare boktips finns uppe i meny under Boktips!

Fortsätt läsa

Nyhetsbulletin 2:2023

Nyhetsbulletinen är som vanligt inte heltäckande och påstår sig inte vara objektiv. Förra nyhetsbulletinen hittar du här. Jag täcker inte upp hela perioden mellan det inlägget och detta. Denna blogg är inte först och främst en nyhetsrapportering.

Fortsätt läsa

Jubileum? Ja visst! Varför inte?

När man använder ordet ”jubileum” ska det kanske vara med en nolla. Eller kanske det duger med en femma. I alla fall på engelska för när jag nämnde ”my jubilee” för en engelsk bekant fick jag veta att nio år ”is called an anniversary”. Strunt samma. I förra veckan, den 28 april, firade jag mitt jubileum: nio (9) år sedan jag landade här med ryggsäck och två resväskor (två kartonger kom senare med posten).

Fortsätt läsa

Kurs och fart norrut!

I torsdags var vi ute och vandrade. Dagen innan hade vi hård vind från norr så det var kallt. Torsdag morgon sken solen från en klarblå himmel och det var vindstilla. Senare kom en lätt vind från syd. Så’na snabba växlingar har vi när det inte är sommar och jag tycker om väder! Sommaren är blå himmel och solsken dag efter dag efter dag… Lyckan är stor om det seglar in ett litet moln. Och man blir rent euforisk när det första regnet kommer efter sommarens värme och hetta! Och enformighet. Då startar äntligen det bästa halvåret.

Fortsätt läsa

Vardagen hälsar på

En vardagsvecka utan vandringar – nästan deprimerande. Vädret är så ostadigt med hård vind så att ge sig upp i bergen (där det alltså blåser ännu hårdare än i sta’n) är varken njutning eller vettigt. Dessutom kommer det en skur då och då där uppe.

Fortsätt läsa

Party, party!

I söndags avslutades Apokries med karnevaler över hela landet. I många städer har det varit arrangemang och festligheter flera kvällar före söndagen. Grekland har varit i riktig festyra! Inte så konstigt då det är tre år se’n sist. Corona och pandemi satte stopp för firande och även om corona fortfarande härjar och pandemin pågår kan vi tack vare vaccinet börja återgå till nå’n sorts ny ”normalt”. På vår karneval i Ierapetra hade polisen munskydd och det syntes en och annan i publiken som också hade det.

Fortsätt läsa

Rapport från lilla byn

Jag är sedan i tisdags tillbaka i fina huset i lilla byn där jag tillbringade jul och nyår. På grund av sjukdom i familjen behövdes hund-, katt- och husvakt och det var det lätt att säga ja till. Dorothy (hunden) och jag tar härliga promenader, framför allt morgnarna har varit så ljuvliga med sol, vindstilla och vår i luften. Katterna….ja, de sköter sig själva där ute. Nu susar el-elementet och det brinner i öppna spisen. Stenhus blir kalla när molntäcke med fukt drar ner från bergen och täpper igen himlen.

Fortsätt läsa

Boktips 1:2023

Så är det dags för årets första Boktips! Det rymmer både högpunkter och lågpunkter.
Vi börjar med högpunkterna och givetvis med den högsta!

Fortsätt läsa

Nu börjar det hända saker

Ierapetra är Europas sydligaste stad och kallas Libyska havets brud. Den ligger i ett område med eget mikroklimat vilket ger högst medeltemperatur i Grekland. Huvudnäringen för de flesta orter och kommuner på Kreta är turism, men i Ierapetra är det jordbruk i form av växthusodling. Här finns stränder, hotell/lägenheter/rum, tavernor, sevärdheter, fina byar, berg, natur, biluthyrning, dykarklubb osv – kort sagt samma utbud som ön i övrigt.
Jag och Panda tog en tur igår och en stad kan knappast ligga vackrare:

Fortsätt läsa

Barbara kom, såg och segrade

I lördags var vi två som gav oss ut på vandring. Vi hade sett väderprognosen och lördag var sista fina dagen före ovädret Barbara. Vi fick en väldigt fin dag! Solsken, lite moln, nästan ingen vind. En dag att minnas när Barbara drog in på söndagen!

Fortsätt läsa