Allra först måste jag nämna onsdagens under: det regnade! I augusti!! Senast vi fick regn i Ierapetra var en dag i maj då det kom strax under 2 mm. Jag hade nästan glömt hur regn låter. Ut på balkongen, låta regnet skölja över ansikte och kropp – ljuvligt! Och doften! Och den friska luften efteråt! Det kom 0,4 mm mycket stilla – inte mycket, inte länge men så underbart och efterlängtat att det blev det stora samtalsämnet.
Fortsätt läsaEtikettarkiv: blomma
Å, vad jag längtar!
Årets vandringsuppehåll är det längsta orsakat av vädret under mina år här och jag räknar bort två längre uppehåll pga skador. Jag vet inte vilket som är värst – att sitta skadad och veta att det är bra vandringsväder eller att vädret sätter stopp. Det förra kan jag ju påverka genom att inte råka ut för skador, men vädret är vi maktlösa mot.
Fortsätt läsaSista chansen på en veckas tid
Det känns som att sitta i en väntsal! Vi har en massiv värmebölja (utlovade temperaturer över 30 gr) på väg med ”subtropisk” luft (betyder väl förfärlig luftfuktighet) samtidigt som Sahara-damm i läskigt koncentrerad mängd ska skölja över oss. Inte första gången det blir värmebölja i maj under de 10 år jag bott här, men denna verkar kraftigare och varar ungefär en vecka!
Fortsätt läsaHemflytt, omelett, vandring, OS-flamma – busy vecka
Förra veckan inget blogginlägg. Ibland finns det liksom inte ro och tid att sätta sig och skriva. Jag försöker lägga ut två inlägg i veckan, men ”även solen har sina fläckar” som det heter.
Fortsätt läsaUpp och ner – en ganska vanlig vecka
Tillvaron bjuder på både glädje och sorg (i mitt fall ilska denna vecka). Livet liknar en berg- och dalbana och ibland är det kort mellan topp och dal.
Fortsätt läsaVecka 10 enligt svensk tideräkning
Händelserik vecka! Bland annat god middagskväll hos tavernavän, trevlig lunchdag, vandringar, ordning på laptopen till slut, Tsiknopempti igår och Panda iväg på översyn imorgon. Och se’n finns det veckor då man har en känsla av att inget händer. Det är märkligt med tid!
Fortsätt läsaJobbigt men attans vackert!
I måndags vandrade jag. Det såg ut som en bra dag i väderprognosen. Molnigt och svag vind. Som jag skrivit tidigare får man ta vara på de vinterdagar som inte är fyllda med stark vind och/eller regn. Jag gav mig iväg västerut till ett område som är bergigt. Det är en favoritvandring som inte ingår i de vandringar jag erbjuder kunder eftersom den är väldigt jobbig. Samt att jag vill ha några vandringar för mig själv!
Fortsätt läsaMer regn och snö, tack!
Den bästa tiden på Kreta är vinterhalvåret och nu är det på sin topp! Snöiga bergstoppar utgör bakgrund till vinterblommor, apelsiner och citroner. Klar, hög luft. Perfekt temperatur för vandring. Grönt, grönt och grönare – naturen och landskapet är så vackert!
Fortsätt läsaJodå, jag lever än
Jag har haft ett ofrivilligt miniuppehåll i bloggandet. Det beror på att det inte hänt nå’t speciellt, inspiration har saknats och jag har inte varit helt kry. Men nu är jag tillbaka!
Fortsätt läsaAdventsfint och utforskning
Så där ja. I torsdags blev det storstädat inför advent och jul och idag pyntat. Stor adventsstjärna i ett av fönstren som ingen kan missa, men de är nog vana vid den där märkliga utlänningens juldekoration. Jag har till och med klätt granen eftersom jag även i år ska vara ”house and pet sitter” över helgerna så först lite jul hemma. Men ingenting tänds förrän imorgon givetvis!
Fortsätt läsa