Etikettarkiv: Ierapetra

Några nyheter, väderknas och skadestatus

Vi börjar med det viktigaste: skadestatus. Jo tack, det går på rätt håll. Kan belasta knä’t något, varit ute på ärenden. Bl a varit hos frissan och det blev ett lyft för humöret. Sprickan i bröstbenet läker skrämmande bra. Nu kan jag vända mig i sängen utan att det gör ont vilket förbättrat sömnen betydligt. Små planer framöver och jag måste vara väldigt sträng mot mig själv: ta det piano! Siga, siga.

Fortsätt läsa

Hå hå ja ja

Jag är inte känd för pip och gnäll och klagan, men nu måste jag lätta på trycket. Ligger här i soffan och skriver. Skadad. Tänkte tillbaka på året så här långt. Kände av ett litet mått av depression. Bara en så’n sak som vädret de fyra första månaderna – inte ett enda rätt.

Fortsätt läsa

Vårhälsning från södern!

Efter att ha varit iväg på Italien-resa och därefter haft ”efter resa” med sortering av foton och ett antal blogginlägg var det dags att vandra i onsdags i förra veckan. Och så’n fart våren fått! Den har nått inåt land och upp i bergen. En del ropar ”vår!” bara nå’t blommar vid kusten eller när termometern når en viss temperatur, men det är vårtecken. Våren är här när den trängt undan vintern.

Fortsätt läsa

Så där ja, då är det dags!

Imorgon bär det av åt nordväst! Det har varit en ganska lång förberedelse- och planeringstid. Flygbiljetterna och boendena bokades på Black Friday, men det är bara härligt att längta. Gräva ner sig i information från olika håll, smaka på olika lockelser och välja ut vad som är mest intressant och tilltalande. Vad som väcker nyfikenhet och upptäcktslust.

Fortsätt läsa

Preresefix och vandring

Nu drar det ihop sig till det där som ska fixas inför resa. Tvätt, hämta ut medicin, Panda ska på besiktning osv. En bit papper har följt mig under helgen så allt är listat. Hjärnan får avlstning och så skönt att veta att inget glöms för även en småsak kan vara väldans viktig. Packa och stänga ner hemmet görs på söndag innan jag ger mig iväg till Iraklio för övernattning. Tidigt måndag morgon smäller det! Bildligt talat, alltså. Visst känns det lite oroligt här på Kreta i östra Medelhavet, men jag reser ju på ”rätt” håll, dvs bort från kriget.

Fortsätt läsa

Om den nödvändiga ensamheten

Som du kunde läsa i blogginlägget Om den viktiga tystnaden har jag på min laptop hittat sparade artiklar som jag tycker är intressanta och nu delar med mig av. Alltid kan det ge nå’n fundering och bjuda in till reflektion.

Fortsätt läsa

Pust och stön

”Även solen har sina fläckar!”. Du upptäckte kanske i mitt förra inlägg att jag ”snöat in” (!) lite på uttryck och talesätt. De är intressanta. Är de samma över hela landet? Vad vill vi egentligen säga med dem? Hur är det för den som vill lära sig språket? Är en del så gamla att de förlorat sin betydelse eller ändrat betydelse?

Fortsätt läsa

Vandringsdag i väderglugg och Tempe-helg

Vädret fortsätter att vara en berg och dalbana. Nu är det kallt med ”våra mått mätt” (vems mått skulle man annars använda?) vilket inte främjar inomhusmiljön. Milt uttryckt. Då och då glimtar det till och i torsdags var det dags för vandring.

Fortsätt läsa

Om den viktiga tystnaden

Igår var vi fyra personer som åt ”Clean Monday” på Taverna Fegaropsaro i Sitia – vansinnigt gott som vanligt. Traskade bort till fik och fick i oss kaffe och mumsiga ”chokladmoussemöss”. Lägg därtill olika vägar dit och hem i det vackra kretensiska landskapet och naturen! Vi är ju nu inne i Stora Fastan som är en del av påskfirandet – läs mer här.

Fortsätt läsa

Nyhetsrapport 1:2026 – turism

Nu är vi inne i första veckan i Apokries som inleder den långa färden fram till påsk – läs här
Jag skrev i ett inlägg att jag samlat på mig ganska många länkar angående turism. Jag frågade om läsare önskade så många artikellänkar som möjligt eller att jag skulle välja ut några stycken och skriva lite mer om varje. Det blev få svar och dött lopp. Så jag blandar och ger, subjektivt som vanligt.

Fortsätt läsa