Så har Apokries börjat! De tre veckorna avslutas 17 mars med karneval och den 18 mars inleds Stora fastan. Mer om detta i blogginlägg Apokries och fastan.
Om någon nu tycker det verkar underligt med karneval i mitten av mars när det är karneval tidigare på flera platser runt vårt klot så beror det på att den oortodoxa påsken ät tidig i år och den ortodoxa är sen.
Etikettarkiv: Ierapetra
Jobbigt men attans vackert!
I måndags vandrade jag. Det såg ut som en bra dag i väderprognosen. Molnigt och svag vind. Som jag skrivit tidigare får man ta vara på de vinterdagar som inte är fyllda med stark vind och/eller regn. Jag gav mig iväg västerut till ett område som är bergigt. Det är en favoritvandring som inte ingår i de vandringar jag erbjuder kunder eftersom den är väldigt jobbig. Samt att jag vill ha några vandringar för mig själv!
Fortsätt läsaTankar kring väder, Nyhetsbulletin, resa, flytta mm
Oj! Idag fick jag ett riktigt ”ryck” och då gäller det att bara glida med utan att fundera. Det var perfekt denna blåsiga vinterdag att få några lådor sorterade och städade, mycket som kunde kastas. Jag är en ganska ordningsam person, men även en så’n samlar på sig strunt och röra ibland.
Fortsätt läsaBoktips 1:2024
Dags för årets första Boktips! Nu när det är vinter både här och där läses det väl mycket. För egen del läser jag alltid, året runt. I soffan när vinden viner runt knuten och i solstolen, på cafét blandat med folkglo och på flyget. Och alla andra situationer.
Övriga Boktips finns under ”Boktips” uppe i menyn.
Street art och graffiti – del 2
I förra blogginlägget (Street art och graffiti – del 1) gav jag mina definitioner på street art, graffiti och klotter. Men vad betyder orden?
Fortsätt läsaStreet art och graffiti – del 1
Så är det dags! Jag har letat och samlat ihop foton på street art och graffiti från olika platser. Det fanns mer än jag trodde så det blir två blogginlägg som kommer att också hamna under ”Teman” i menyn.
Fortsätt läsaFynd i Iraklio och vandring
Inte var det varmt i Iraklio i onsdags! På vägen dit kom lite stänk på vindrutan och på eftermiddagen också lite stänk när jag ätit lunch och var på väg till butik.
Fortsätt läsaJodå, jag lever än
Jag har haft ett ofrivilligt miniuppehåll i bloggandet. Det beror på att det inte hänt nå’t speciellt, inspiration har saknats och jag har inte varit helt kry. Men nu är jag tillbaka!
Fortsätt läsaHemma igen
Nu är julen ute på Ioannis Fouskaki 24! Jag flyttade hem i onsdags kväll och igår var det födelsedagsfest på taverna så idag smällde det! Vaknade till ösregn i min lite råkalla lägenhet och blev så glad. Som en lokalinvånare skrev på facebook: Επιτέλους χειμώνας! (Äntligen vinter!). När vi körde hem från festen såg vi att högsta toppen i Dikti fått snö! Tänk om vi får en vinter som ”stämmer” efter fyra ”fel” årstider. Natur och människor behöver lite ordning och reda!
Fortsätt läsaNyhetsbulletin 7:2023
Dags för årets sista Nyhetsbulletin! De tidigare hittar du uppe i menyn under ”Nyhetsbulletin”.
Men först en rättelse eller ursäkt – min julhälsning till er bloggläsare gick inte riktigt fram. Rubriken på ett blogginlägg blir automatiskt filnamnet/adressen, jag ändrar bara om det blir felaktigt och jag skrev ”God Jul” på grekiska. Med grekiska bokstäver. Och det betydde att filnamnet/adressen blev så konstig att många fick varning om farlig sida o likn. Man lever så länge man lär! Här finns blogginlägget och kan du inte öppna det så God Jul i efterskott!
