Igår, måndag, skulle temperaturen sjunka något på Lasithi-platån och det fanns lite vind i prognosen så jag tänkte att nu smäller det! Steg upp tidigt, kom iväg 6:30 och började vandra vid 8. Äntligen! Det var sju veckor och två dagar se’n mitt knä rasade på en vandring. Som jag har längtat upp i bergen och ut i naturen!
Fortsätt läsaEtikettarkiv: säd
Skördetid i naturen – trots torka och vattenbrist
Jag gick runt och sa ”eftersommar” och tänkte att vad konstigt att det inte finns ett svenskt ord för det med tanke på att ”försommar” finns. Idag gick det upp ett Liljeholmens: det heter ju sensommar! Här är nu skördetid inledd på säsongsväxter som t ex frukt. Grönsaker har vi året runt då de odlas i växthus och även apelsiner har vi året runt (med mycket skiftande kvalité) trots att de bara blommar tidig vår. Ett mysterium som jag inte vill ha svar på för ibland är det så skönt att inte veta. Och det är så mycket man måste hålla reda på i skallen ändå.
Fortsätt läsaTvå premiärer
Tjusig rubrik, eller hur? Inte för att jag är nå’t premiärlejon, men fira eller ha milstolpar kan man väl i alla fall. En premiär var igår och nästa är på måndag. Vi tar dem i ordning! Fortsätt läsa
