Fyradagarstripp – dag 3: en riktig fetsmäll

Dags för utflykt som skulle ge upplevelse av natur och landskap, strosa i by, besök på museum. Jag såg fram emot att få besöka en kyrkoruin med urgamla fresker. Att det tätnat med Sahara-damm i luften kunde inte dämpa vår lust att ge oss ut eller sänka våra förväntningar. Troligen skulle det inte bli så många bra foton pga dammet, men man kan inte få allt.
Det skulle visa sig att vi inte fick uppleva något av ovanstående.

För att komma ut ur Chania satte vi igång Google Maps och gps som vi använt framgångsrikt tidigare. Vi kom in i ett bostadsområde med smala gator och givetvis bilar parkerade på båda sidor. Det var lite oklart vilken sidogata jag skulle ta till vänster, men det klarnade när vi närmade oss en korsning. Jag svängde och PANG! Jäklar vad plåt mot plåt smäller högt och ljudligt!
Krocken var ett faktum.
Bilen som kom från höger körde inte riktigt så sakta som omgivningarna krävde, men det var inget att diskutera – det var mitt fel. Missar man en stopp-skylt så…ja, det är bara att krypa till korset.
Det första vi alla konstaterade var att inga personskador!
(vår bil är den grå)

Nu var det två fiffigheter mitt i eländet. Det ena att vi körde med mitt ressällskaps hyrbil vilket betydde att vi ringde till hyrbilsfirman (Prima i Ierapetra – toppenfirma!) och fick hjälp och service. Det andra att ressällskapet pratar flytande grekiska.
Allt var ganska snurrigt ett tag med poliser, försäkringsbolagsrepresentanter, telefonsamtal kors och tvärs samtidigt som andra trafikanter behövde ta sig förbi. Jag bara väntade på nästa smäll för naturligtvis måste alla titta på de två skadade bilarna samtidigt som de skulle köra förbi snirklande bland de parkerade bilarna. En minibuss försökte tränga sig fram och körde då på vår bil bakifrån! Oj, oj, oj. Det blev bara en färgfläck.
Efter ett tag kom bärgningsbilarna. Och nu höll vi alla andan! Hur skulle de långa bilarna kunna svänga in på ”vår” gata!? En bil fick föras en bit bort, men annars tråcklade de sig på plats trots stolpar, parkerade bilar, smala gator. Fantastiskt skickliga förare!

Kuriosa: mannen vi krockade med sa i samtal med sitt försäkringsbolag att han hade varit i en trafikolycka för tre månader sedan och därefter fått köpa en annan bil. Inte underligt att han verkade något mer upprörd än situationen krävde…

När alla blanketter var ifyllda och bilarna borttransporterade hjälpte vår försäkringsrepresentant oss att ringa efter taxi. Det var bara att åka tillbaka till hotellet! Som farbror Melker sa: ”Denna dagen – ett liv!” Jaha, det var inte riktigt en så’n utflykt vi hade tänkt oss…

Hyrbilsfirman flaggade för att de kanske inte kunde få upp en ny bil till oss förrän dagen efter, men det tyckte vi var ok. De ringde dock strax före lunch och berättade att en bil på Iraklions flygplats skulle köras till oss i Chania och vara framme vid 14:30-tiden! Det kan man kalla service! Jätteglada blev vi för det betydde att vår fjärde och sista dag kunde bli som planerat.

Eftermiddag ägnade vi helt enkelt åt att landa igen. Såg till att få nå’t i oss (i mitt fall ett rejält glas vin…), vila och jag strosade av mig rastlöshet och spänningar. Vi hade tidigare bestämt att äta på restaurang Salis på kvällen och det var ett lyckokast! Vad vi behövde efter denna omtumlande och snurriga och tröttande dag var verkligen njutning på högsta nivå!

Satans gott vin och dito mat! Alltihop la sig som balsam i kropp och knopp.

År 2015 hade jag en singelolycka här nere som krävde sjukhusvistelse. Den mynnade sedan ut i en tvist som avslutades efter fem år med advokathjälp. Så jag har några tips, en del har jag lärt mig ”the hard way”, när det gäller hyra bil:
– är ni mer än en vuxen med körkort så skriv båda på hyresavtalet! Kanske du säger att den andre vill inte köra, men den kan bli så illa tvungen om ”huvudföraren” blir sjuk eller nå’t annat händer.
– fråga inte om bilen är ”fullförsäkrad” eller ”helt försäkrad” utan fråga vad som inte ingår. Underredet ingår inte alltid och ofta är däck och/eller glas undantagna. Framför allt fråga när försäkringen inte gäller!
– en bra regel är att inte köra med hyrbilen där du inte skulle köra med egen bil. Det kan räknas som ”vårdslöst” och då täcker inte försäkringen. (Jag hörde för nå’t år sedan att hyrbilsfirmor på Mallorca var tvungna att säga till folk att de inte fick köra med hyrbilar på stranden! Var i hela fridens namn får folk så’na idéer ifrån?)
– händer något ute i ”ingenstans” och du behöver hjälp, kanske t o m bärgning, så öppna Google Maps, starta gps och ge kordinaterna till hyrbilsfirman. Då slipper du försöka förklara var du är och riskera att ni missförstår varandra så du får vänta onödigt länge på hjälp.
– väldigt låga priser – bli lite misstänksam. Vad har de skurit ner på? Försäkring, service av fordonen, förnya bilparken, service till dig om nå’t händer? Vinsten ska ju plockas nå’nstans.
I år är priserna högre än förra året. Det beror så klart på pandemin vilken gett ökad inflation och högre bensin- och dieselpriser (hyrbilar ska ju ofta levereras till hotell eller flygplatser och den kostnaden ska också täckas), men framför allt är det ont om bilar på marknaden. Många hyrbilsfirmor har inte kunnat förnya sin bilpark fullt ut i år samtidigt som de måste ta de äldsta bilarna ur drift. Det sistnämnda beror på nå’n del till bilar som inte producerats tillräckligt under pandemin (fråga mig inte vad det är för en del, men den är nödvändig har jag förstått).

Och till sist: var inte rädd för att köra här nere! Jag tycker det är obehagligare att köra i Sverige än här. Ta det lugnt och om det kör ihop sig så sök ögonkontakt så löser man det tillsammans. Här finns några trafiktips.

Efter en mycket god natts sömn var det dags för dag 4, men den kommer i nästa blogginlägg!

Ha det gott! Var rädd om dig och andra!

PS. Finns fler foton på min flickr!

Koppla av, upplev och njut av sydöstra Kreta!
Vandringssäsong september-juni. Stadspromenad och biltur året om.
Kontakta mig för frågor och bokning.
Mer information på inspirewiz.com.
Finns också på facebook
Välkommen!

12 tankar på “Fyradagarstripp – dag 3: en riktig fetsmäll

1. Thalassa

Aj då, vilken otur ni hade, men först, främst och viktigast: inga personskador! Situationen känns rätt bekant. Vi smällde ju ”lite lätt” på vår gata senast vi var på Kreta. Polis, hyrbilsföretag, massor av papper … och bara motparten som pratade lite engelska. Jag tycker faktiskt (trots rätt stor vana) att det ÄR läskigare att köra/åka på Kreta och detta framför allt av en orsak: så dålig respekt för avstånd till framförvarande bil. Väldigt ofta ligger de så otroligt nära att whiplashskadan är ett faktum om jag av någon anledning tvingas till häftig inbromsning.
    Skönt att ni fick trevligt avslut på jobbig dag. Trevligt fortsättning på helgen!

Gillad av 1 person

Svara
    1. iamittilivet Inläggets författare

Jo, jag tycker inte heller om när jag har nå’n inne i baksätet, men det är det enda jag inte gillar här. I Sverige däremot – så höga hastigheter, ”jag” ska fram till vilket pris som helst, samarbete – vad är det? Nä, jag kör hellre här.