Påskfirandet är över!

Så är årets största högtid över och vardagen har återvänt. Under påskfirandet fascinerar den ortodoxa kyrkan mig mer än vanligt. Det är otroligt mycket symbolik och en del inslag är viktigare än andra som t ex processioner. Den ortodoxa kyrkan menar att den är den renläriga, ursprungliga kyrkan och med en gudstjänstordning som i stort sett är oförändrad sedan 300-talet så har de lite att luta sig emot. Styvnackat och ålderdomligt att inte modernisera? Kanske det. Eller beundransvärt att vara så trogen och stark i tron så man kan hålla emot. Numera är det ju nästan en sport att vara som ett rö för vinden under devisen ”man måste hänga med”.

Fastan pågår i 40 dagar och upphävs vid midnatt på påsknatten. Påskveckan kallas Stilla veckan eller på grekiska Stora veckan. Det är en hel del som fastar bara under Stilla veckan och fasta handlar inte bara om att inte äta kött utan det är många regler som ska följas, t ex inte äta ägg, mjölk, vissa fiskar. Att veckan kallas Stilla veckan betyder att man ska reflektera kring Jesu död och uppståndelse samt förbereda sig.
Och påskens färg är röd.

Långfredag

Stora torsdag (vår Skärtorsdag) på kvällen eller under natten kläs en ställning med blommor och prydnader. Den kallas epitaf och symboliserar Jesu grav. Dagen ska ägnas åt att förbereda sig inför korsfästelsen och de flesta butiker öppnar senare än vanligt. En del varken äter eller dricker under dagen.
Kyrkklockor ringer sakta och dämpat från sen eftermiddag ut på kvällen. Det är väldigt stämningsfullt!
På kvällen på Stora fredag (vår Långfredag) tar man ner Jesu kors, lägger det i epitafen, bär runt den i byn och människor följer efter. Jag brukar vara kvar i Ierapetra och se när 5-6 epitafer möts i centrum, det är väldigt högtidligt. När epitafen är tillbaka i kyrkan går folk ut och äter meze. Det som serveras följer fastans regler.
I år åkte jag ut till en by. Där lyckades vi bli lite förvirrade och ett tag följde vi grannbyns epitaf.
Vi får ta det som en lärokväll då det var första gången. Jag kommer att åka dit igen nästa år.

Påskafton

En lugn dag då man förbereder inför den stora festen. Den ortodoxa kyrkan skiljer sig från den protestantiska på många sätt, men en stor skillnad är tron på mirakler och deras betydelse. Det innebär att uppståndelsen är något väldigt stort och glädjande, större än korsfästelsen och döden.
En liten egen högtidsstund hade jag då det började regna! Ett kort, stilla regn som inte tillförde mycket väta, men jag öppnade balkongdörren och bara lyssnade! Och njöt!
På kvällen drar sig människor till kyrkan och strax före midnatt släcks ljuset i kyrkan. Prästen kommer fram från ikonostasen med ett stearinljus och de som står närmast tänder sina ljus på hans ljus och så vidare bakåt. Vid midnatt lämnar prästen kyrkan i en liten procession, stannar utanför och berättar att ”Kristus är uppstånden!”. Det rings i kyrkklocka, sjungs med mera. Efter en stund ska prästen återvända till kyrkan, men nu är dörren stängd. Han måste knacka på, någon därinne svarar och det håller på tills han blir insläppt. Den här sista delen vet jag inte vad den symboliserar, har letat på nätet men inte hittat, frågat runt men inte fått entydiga svar så den som vet får gärna skriva en kommentar längre ner.
Vid midnatt bränns Judas i form av en docka. Jag vet inte varför den stackaren ska dras fram varje år, räcker det inte med att han begick självmord? Och det används påsksmällare! Inte fyrverkeri med vackra ljus och former utan ett olidligt smällande. I år var de kraftigare än någonsin.

Jag har firat midnatt i olika kyrkor och det blev en ny i år också. Vi har två kloster i Ierapetra, jag firade i det ena ifjol och tog det andra i år. Jag lyckades inte få med mig mitt påskljus hem tänt så nu blir det mest elände i ett år. Man ska nämligen få hem det tänt för att tända oljelampan vid madonnaikonen som alla har hemma (jodå, jag har en också, men ingen oljelampa). Då får man ett bra, lyckligt år.

Det där med ljuset är intressant! Det hämtas i Jerusalem och flygs ut till de ortodoxa kyrkorna. Varför ljuset anses så heligt och vad som ligger bakom traditionen kallas Påskundret vilket är en av de äldsta oförändrade kristna ceremonier man känner till (det första kända ljusundret var år 126!). Googla på Påskundret så hittar du mer information, jag hittade en del i en blogg.

Och i och med uppståndelsen kan festen börja! En del går hem och äter något enkelt mitt i natten, andra väntar till påskdagen.

Påskdagen

Nu är det fest och givetvis ska det ätas lamm! Grilldoften och röken låg tung mellan husen. Vi var ett gäng som var bjudna hem till ett par som grillade en hel get. Och en massa annan mat givetvis. Vi åt så att magarna hotade att spricka. En god och glad eftermiddag på en terass med den mest fantastiska utsikt! Jag behöver inte huset, jag kan bo på terassen….
På påskdagen pickar man de röda äggen och den som har helt ägg har lyckan. Den röda färgen på äggen symboliserar Jesu blod och äggulan uppståndelsen. Att picka ägg känner jag som österlening igen.

Annandag påsk

Allt är stängt, det är helgdag. Alldeles tyst och stilla i min del av sta’n. Efter en vecka med utflykter, firande med mera tog jag en skön dag med en god bok. Och lite slummer. Och en film. Precis som det ska vara när tillfälle ges!

Kanske lite svårt att hänga med i turerna och det går inte att förmedla stämningen, man måste nästan vara på plats. Inga foton i år, jag valde att bara vara närvarande.

Nu är alltså vardagen tillbaka med momsdeklaration, epost, läxa i grekiska och allt annat. Imorgon blir det nya äventyr med alldeles ny vandring! Spännande!

Ha det gott!

Vandra på Kreta!
Koppla av, njut av naturen och landskapet samt upplev mina gömda pärlor.
Just nu erbjudande på vandringsvecka.
Mer information på inspirewiz.com.
Välkommen!

 

11 thoughts on “Påskfirandet är över!

  1. Ingalill Franzén Polikarpidou

    Christós Anésti! (Kristus är uppstånden!) ska man säga till släkt, vänner o bekanta den första gången man möts/talar i telefon efter midnatt på påskdagen, kanske en hel månad efteråt, beroende på när man träffas eller talar i telefon. Som nyanländ och ev förvirrad utlänning ska man absolut inte svara ”Episis” (ungefär ”tack detsamma!”) 😀 . Nej, då ska man svara ”Alithós Anésti” (Han är i sanning uppstånden). Denna sedvänja har fascinerat mig under alla år här, speciellt när nyhetssändningar i TVs kanaler inleds med orden ”Christós Anésti”, istället för ”godkväll, damer och herrar” (som är det brukliga). Tänk dig att svenska Rapport eller Aktuellt skulle inleda sändningen med ”Kristus är uppstånden!”. Tanken svindlar 🙂
    Tack för en fin beskrivning av det grekisk-ortodoxa påskfirandet, Ia! Jag känner igen allt, utom det där med att prästen måste knacka på kyrkdörren för att få komma in igen! Det har jag aldrig sett/hört förut, kanske är det enbart en kretensisk tradition? Jag har heller aldrig sett någon bränning av Judasdocka, men vet att det förekommer lite varstans i Grekland. Fast jag inte är speciellt religiös, så har jag svårt att förstå hatet mot Judas. Han gjorde ju bara det som ”stod skrivet” enligt profetiorna. T o m Jesus själv visste vad som väntade, vid Den sista måltiden säger han till Judas ”gå och gör det du måste göra”. Så, om Judas inte hade ”förrått” Jesus, så hade det ju inte blivit någon ”uppståndelse”, eller? Judas har ett eget evangelium, men det blev bortplockat av präster. Tänk på, att det är präster som en gång i tiden bestämde vad som fick resp inte fick komma med från de urgamla dokumenten och in i Bibeln. Hmm….Det här är lite av mina egna funderingar runt det hela.

    Jag avskyr påsksmällare! Det gör bokstavligen ont i min kropp att höra dem, jag hoppar till varje gång! 😦 . Fast det är en så fin o vacker upplevelse vid midnatt med alla ljus som tänds, så har det för mig varit en ren pina att, samtidigt som man ska pussa sina närmaste vid tolvslaget, hålla det tända ljuset i ena handen och försöka hålla för öronen med den andra! 😛 Här förekommer det både fyrverkerier och smällare. För ett antal år sedan upptäckte vi att ett kloster i närheten hade strängt förbjudit allt i smällväg, oh vilken fröjd! 🙂 Så dit åker vi numera varje år och när vi kommer hem till byn igen efteråt, så har smällandet hunnit tystna från byns båda kyrkor. Det finns även en annan tradition när det gäller det tända ”lambada-ljuset” (om man har lyckats hålla lågan tänd vid hemfärden från kyrkan/klostret). Innan man går in genom hemmets dörr, så ska ”husfadern” rita ett kors med ljuslågan i övre dörrposten, det ska betyda att hemmet blir välsignat. Så om du ser sotiga dörrposter efter påsknatten, så vet du varför! 😀
    Ha en bra fortsatt vecka, kram! / Ingalill xx

    Liked by 1 person

    Svara
    1. iamittilivet Inläggets författare

      Här möts jag av ”Xronia polla” första gången jag träffar folk efter påsken. Kanske olika lokala seder?
      Attan! Jag förväntade mig att du skulle kunna förklara det där med dörren. Jag kom på att jag inte frågat min språklärare – ska göra det nästa gång.
      Nej, det där med att bränna Judas förstår jag som sagt inte.
      Det är en svindlande tanke hur kristendomen hade sett ut om andra skrifter valts. Eller om inte Maria blivit så överkörd….
      Vårt andra kloster, där jag var ifjol, ligger ensamt utanför stan så där är inga smällare. Jag ska åka dit igen nästa år. Jag bor nära fiskehamnen som är det absolut värsta stället i sta’n med smällare, men när jag kommer hem så har det slutat. Skönt!
      Det där med att rita ett kors har jag nog läst på nätet, minns det nu när du skriver om det.
      Kram

      Gilla

      Svara
      1. Ingalill Franzén Polikarpidou

        Jovisst är ”Xrónia pollá” också en bruklig hälsningsfras (i många sammanhang) och just efter påsknatten gärna ihop med ”Christós Anésti”. Man kan väl översätta fraserna med ungefär ”Glad Påsk, Kristus är uppstånden!” 🙂 Gäller över hela Grekland, ingen lokal sed.
        Det ska bli spännande att höra vad din språklärare säger om kyrkdören! 😀
        Betryggande att höra att jag inte är ensam om att ogilla smällandet, vilket i o för sig säkert är allmänt förbjudet även vid ”vanliga” kyrkor, men ingen bryr sig! Kanske att kloster räknas som mer respektingivande?
        Jag funderar på om man även i Sverige en gång i tiden sysslade med korset vid påsktid. Jag tänker på uttrycken ”kors i taket” och ”kors i Jisse namn”.
        Ha en fin helg! 🙂

        Liked by 1 person

        Svara
        1. iamittilivet Inläggets författare

          Träffar språkläraren på onsdag – ska kolla då!
          Kanske kloster kan sätta upp andra regler eftersom de ofta äger marken runt omkring? Eller så ligger de för ensligt för att det ska vara idé att ge sig ut dit?
          Korset längre tillbaka i Sverige – jag vet inte. Men att långfredag var stilla och allvarlig och trist minns man ju. Protestanter skulle behöva fler mirakel!

          Gilla

        2. Ingalill Franzén Polikarpidou

          Ja, nog minns jag Långfredag förr i tiden i Sverige. Som tonåring tyckte man ju att det var en bottendag! Allt som hade med nöje att göra (restauranger, biografer m m) var stängt, i radion spelades endast sorgemusik. Tänk, att det faktiskt har varit så i Sverige!
          När vi flyttade till Grekland, så bodde vi bara en tvärgata nedanför den största kyrkan i Loutraki (Panagia Giatrissas). Dess klockor började sorgeringa tidigt på långfredags morgon och sedan utan avbrott under hela dagen fram tills dess att epitafion skulle bäras ut. Oj oj, vi kunde ju inte gå och hålla för öronen hela dagen, det var bara till att vänja sig och stå ut!! Efter ett antal år, troligen för att det blev en ny präst i kyrkan, så ringde klockorna mer ”normalt” på långfredagen, bara då och då och det tackade vi för! 🙂

          Liked by 1 person

  2. juliann66

    Det är väldigt intressant och givande att läsa om påskfirandet i Grekland! Jag håller för övrigt med Ingalill om att Judas behandlats orättvist eftersom han blev utvald att peka ut Jesus. Och om inte om hade varit…
    Jag har läst ikapp och ber om ursäkt för att jag inte ställt några frågor 😉
    Ha det gott!

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Ping: Summering i halvtid, dvs mitt i veckan | ia mitt i livet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s